Thursday, 15 November 2012

PraUM

Salam.... : )
yeay!! dah abeh exam... ingat STPM mudah ke harh..susah ooo.. ibarat nak terberakk dalam sluar tp tahan sbb ramai oranghaa.. mcm tu lah tahap kesusahan dia.. mati2 study smbil main la..ingat an sekacang seperti kacang hijau.. tp sesusah cm kt atas yg aku habaq tdi dtmbh dgn masala2 yg tak ditamu letih dok mikir.. hat Segi kolej tu dok antaq tawarankt aku smpai 12 kali.. semua tulis nma pak aku salah.. hehe.. nak buad cm na kita tapnday mcm kwn2 yg lenn.. jeles ooo tgok depa tu.. hiudp mewah smentara..bwak blik fone bru,laptop bru n yg beli kreta pon ada. hehe.. tp best jgk dok form 6 niboleh smbng2 ngn cikgu2,pkerja kntin boleh main gila2 ngn cikgu.. tp dkt U, dkt PoLi dkt Matrik bole ke smue tu??? loni nak kerja un skrang2 nya kena ada degree.. so bdak diploma kena hbeskan masa untuk blaja dalam 7 or 8 thun.. tu pun kalo ta kena repeat sem la.. untung dok form 6.. tp tu la.. fes sem ta dapat bntuan.. sem dua bru dpt 250.. tu pun sbb bajet untuk PRU januari ton depan.. GENERASI 94 ni memang bahan eksperimen kerajaan.. ak ta tau la bab pa kmi ni malang sgt.. hehe.. bkn na ktuk.. tegur jer ni.. tp apa hat betoy kita sokong mcm pemusatan pelajar tu aku sokong gilaaaaaa.. mmg larnt tenaga pengajar die ta mcm skola.. tp best la kita hdup mcm dok kt U.. blaja msok pkoy 8 abes koy 10 rehat msok pkoy 2 abes koy 4.. na tough sikit setiap 2 jam akn ada rehat n smbung 30 mnit lepas tu.. berpakaian bebas tp ta menjolok mata... free.. tau la pakay bju skola tu ta best.. sbb tu aku mcm na jaa pemusatan pelajar ni.. yuran  ditanggung sepenuhnya oleh kementerian, repeat tanggung sndri... biasiswa pelajar dimansuhkan tp mknan sepanjang pengajian ditanggung.. bapak mngade2 giler.. haha.. nme tmpat bgi pelajar form 6 ni contoh mcm Pusat Pra Universiti Malaysia ker, Pusat Pengajian Tinggi PRA U ker.. ta pun singkatan nye PraUM pastu nme tmpat contoh dkt KL PraUMKL.. kan style cmtu.. pastu aktivit koko plak hnya libatkan seluruh PraUM dkt Malaysia.. mcm sukan antara U.. hehe.. best kan??

Saturday, 4 August 2012

ramdhan dan tarawih

Bulan ramdhan bulan yang berkat,
Bulan rahmat dan bulan utama,

pahala digandakan doa diterima
Bulan LailatulQadar yang istimewa..

Itulah satu petikan lagu dari sebuah kumpulan nasyid yang popular di Malaysia.
Lagu ini membincangkan tentang kelebihan bulan puasa dan ganjaran yang diperoleh andai kita melakukan ibadah di dalam bulan ini

Sebagaimana yang diwajibkan ke atas kita umat islam iaitu berpuasa..
Merupakan Rukun Islam yang ke 3, puasa mengajar kita untuk bersabar dalam menghadapi rintangan dunia dan melawan nafsu. Pada bulan puasa kita diibaratkan sedang mengambil sepakan penalti dalam permainan bolasepak. Ini kerana Musuh kita selama ini Syaitan telah direjam sepanjang Bulan Ramdhan ini.. Adakah kita mampu untuk menyempurnakan sepakan penalti tersebut?? hanya berhadapan dengan penjaga Gol.. Kemampuan kita terletak pada kekuatan kita melawan Nafsu.. 

Nafsu??
1)mampukah kita melawan nafsu untuk berpuasa?
2) mampukah kita melawan nafsu untuk tidak melihat perkara-perkara mungkar?
3)mampukah kita menghindari dari mendengar gosip yang fitnah semata-mata??



Bulan Puasa ini kita akan dihidangkan dengan berita-berita yang tidak menyenangkan hati.

baru seminggu berpuasa sudah kedengaran kanak-kanak putus tangan,kaki dan buta mata akibat bermain mercun.. Ada pula yang kemalangan seusai membeli baju raja. Ada pula dibuang di dalam longkang setelah dilahirkan! Tong sampah pula penuh dengan sisa-sisa makanan yang dibeli mengikut hawa nafsu.. Tetapi adakah kita sedar Masjid-Masjid di malaysia ini hanya dipenuhi pada Minggu pertama.. Minggu ke dua dan seterusnya ada yang sibuk menyediakan persiapan raya.. Apa guna jika barangan raya yang dibeli tidak sempat dipakai oleh kerana kecuaian kita memandu pulang ke kampung halaman? Kenapa mesti Bulan puasa yang Mulia ini dicemari kemalangan maut dan sebagainya?? adakah Bulan Puasa medan Membunuh diri di JALANAN?

Sedarkan anda??
Ada umat islam di dunia kini terpaksa berpuasa tanpa berbuka tanpa bersahur?
Ada umat islam ditembak dihadapan isteri tanpa sebab yang munasabah?
Ada umat islam dirampas hak kawasan negara mereka
Ada umat islam di aniaya oleh pemimpin yang mereka hormati dulu
Ada umat islam bertarung nyawa hari demi hari
sedarkah anda????



Kita masih boleh mengenal apa itu FACEBOOK

Kita masih boleh mengenal apa itu TWITTER
Kita boleh memaksa ibu membeli GALAXY S III
Kita boleh memaksa bapa membeli PROTON PREVE

Tapi!!

Apa yang mereka tahu hanyalah senapang,batu,lastik,air,sedikit roti dan SYAHID!!

Saturday, 9 June 2012

PRA UNIVERSITI

Assalamualaikum
pada kali ini aku ingin menceritakan pengalaman hidup bagaimana aku boleh terjebak dengan form 6 atau nama eksklusif nya Pra Universiti..Bermula dengan keputusan Spm aku yang tak memberangsangkan,hal itu menyebabkab segala permohonan aku untuk melanjutkan pelajaran ke IPTA ditolak..hurmm sedeyh tapi kita perlu redha mungkin Allah telah kafarah kan dosa kita terhadap nya..Alhamdulillah akhirnya aku telah dapat tawaran untuk melanjutkan pelajaran ke tingkatan 6 di sebuah sekolah di daerah Hulu Perak..Pada mulanya ku sangkakan pembelajaran di sini agak mudah dan rugi berbanding pembelajaran di Universiti..rupanya hampir serupa hanya dibezakan uniform dan waktu pembelajaran sahaja..ada untung nya menyambung pelajaran di tingkatan ini..salah satunya ialah kita dapat menyingkatkan masa pembelajaran kita..lagipun layanan guru atau lecturer di sekolah lebih open jika nak dibandingkan dengan tenaga pengajar di Universiti atau politeknik atau institysi pengajian tinggi yang lain..malah tingkatan 6 ini juga menjadi medan untuk kita menguji samaada kita mampu atau tidak dalam menjalani ehidupan sebagai mahasiswa atau siswi di Universiti kelak..lagipun bila aku terjebak dengan tingkatan 6 ni maka ak berkenalan dengan seorang gadis ini..rupa tidak secantik bidadari,harta tidak sebanyak pemain bola sepak professional antarabangsa..tapi suaranya agak manja-manja rupanya agak hitam-hitam manis,mempunyai sifat kelakar,susah untuk tersentuh perasaan dan yang paling penting mempunyai ilmu agama yang agak kuat...Alhamdulillah syukur kepada ILAHI kerana si dia belum berpunya(jangan kacau line nah)..Walaupun masih muda dan belum sampai masa untuk aku berkongsi hidup dengannya namun jauh disudut hati ini meminta agar masa kehidupan ini dicepatkan agar dia dan aku bisa bersama mengharungi baki hidup di dunia bersama-sama..cuma apa yang pasti aku dan dia belum bersedia untuk berkongsi hidup bersama..Walaupun perhubungan kami ini tidak seperti pasangan kekasih tapi apa yang pasti aku sudah memasang niat yang aku dan dia akan dapat meneruskan hubungan yang kekal di dunia suatu hari nanti..Tapi Jodoh ajal dan maut ketentuan Tuhan..manakan sama dengan perancangan manusia biasa seperti hamba yang lemah ini..sudah cukup sampai disitu..Baru-baru ini aku mendapat tawaran untuk melanjutkan pelajara ke sebuah institusi pengajian bertaraf kolej iaitu Kolej Komuniti di Bera Pahang dalam bidang Asuhan Ikan..Jauh  disudut hati ini mengatakan ingin kesana kerna dari kecil aku sangat sukakan ikan..tapi apabila difikirkan kembali kos perjalanan,sara hidup dan perubahan budaya di kawasan pedalaman yang tidak pernah aku terokai ini mungkin akan menjerat hidup aku nanti..jadi sekarang ini kemungkinan untuk tetap di tingkatan 6 tu lebih tinggi jika hendak dibandingkan dengan mana-mana institusi pengajian yang lain...cuma terniat dihati untuk menceburi ilmu agama lebih mendalam di pondok..mungkin pendapat individu kini mengatakan peluang untuk hidup sebagai seseorang lulusan pondok itu amat sukar namun jika diperhatikan kembali para=para ulama itu lahirnya dari pondok bukan dari UIA,UPM,USM atau mana-mana Universiti di Malaysia..ada ustaz-ustaz yang lahir dari Universiti cuma aku rasa para ulama akan dirujuk dahulu dan ilmu nya akan diguna pakai oleh seseorag ustaz..bukan niat na jadi ulama yang disanjung cuma mungkinpengajian di pondok ini dapat mematangkan atau mendewasakan pemikiran kita,..jika dilihat di negara kita ini,golongan-golongan agama ini semakinberkurangan dan golongan artis dan penghibur kian bertambah hari demi hari...jadi sebgai seorang muslim aku rasa aku ingin untuk menceburi bidang keagamaan kerana apa-apa yang mahu dilakukan di dunia fana ini perlu berlandaskan syariat dan hukum hakam agama..Si dia pula dengar cerita mahu melanjutkan pelajaran di sebuah maahad TAHFIZ di negara ini..Alahamdulillah syukur rasanya jika ia pergi..Rindu itu perkara biasa bagi manusia..lelaki ini fitrahnya suka melihat wanita cuma lelaki juga tahu untuk setia..aku pon sama sahaja dengan lelaki di luar sana..mungkin perbezaan antara aku dgn lelaki yang lain aku ini lebih nakal dan degil..haha...adat la tu..hihihi..Tingkatan 6 pon ada kebaikan nya cuma kita sebgai seorang pelajar harus tekun dan sabar dalam menempuhi apa jua rintangan yang melanda andai mahu berjaya di dunia dan akhirat..kesimpulannya beljar lah di mana-mana pun kerna ilmu itu tidak akan habis dipelajari oleh manusia walaupun manusia itu secerdik mana sekalipun..P/S jangan ikut kawan..masa hadapan mu terletak ditangan mu bukan ditangan rakanmu..itu shaja yang dapat aku kongsikan..andai yang dpat baca sampai habis tu terima kasih dan alhamdulillah..yang ta habis tu tidak mengapa ..aku tidak memaksa ...sekian terima kasih Assalamualaikum

Saturday, 4 February 2012

Assalamualaikum
hari ni 5/2/2012 bersamaan 12 rabiulawal 1433 merupakan hari peringatan sempena kelahiran Nabi Muhammdad(S.A.W)..banyakkan berselawat kepada baginda insyaAllah baginda tidak akan melupakan kita malah mengingati kita seterusnya membantu kita kelak untuk ke Syurga..tepat pukol 9.30 4/2/2012 ak bersama keluarga berhenti makan di sebuah restoran di sekitar gerik..namun apa yang mendukacitakan ialah apabila aku sampai ke restoran itu mereka menganjurkan dan memberi kemudahan pelanggan untuk berhibur dengan menyediakan alat untuk menyanyi (karaoke)..bukan nye ta boleh tapi pada waktu camtu lebih baik memperbanyakkan selawat ke atas junjungan besar Nabi Muhammad..moral kita sebagai umat islam ke mana?mengapa ulangtahun perkahwinan,ulangtahun kelahiran,ulangtahun kematian kita sambut dengan mengadakan kenduri dan sebagainya...mengapa tidak kita memperingati kelahiran Nabi Muhammad yang memberi petunjuk kepada nenek moyang kita agar memeluk agama yang mulia,agama akhirat iaitu agama islam?mengapa?apakah perasaan anda jika ketika ulangtahun kelahiran kita tidak dihiraukan? walaupun Nabi Muhammad mungkin tidak meminta agar kita menyambut hari kelahirannya adakah baginda menyuruh kita berkaroake ta tentu hala?fikirlah!!!!

sorry emosi sikit..for "S" apa pun yang kaw anggap kat aku ni dan walaupun ak rse yg aku ta layak  untuk kaw percayalah aku memang sayang at kaw..sorry kalau selama ni aku mengganggu ketenteraman hidup kaw dan hidup orang yg kaw syg dan org yg mnyayangi kaw..sumpah aku ta terniat pon na buad semua tu..sesungguhnya segala kebaikan datangnya dari Allah taala dan keburukan tu dtg dari kelemahan diri ku ini sebagai manusia..psal Hubby tu kalo boleh teruskan panggil cmtu un taper..walaupun ary sabtu kelmarin kite ta rancak berhubung seperti yang lepas-lepas,percyalah kaw sntiasa lam kepala otak aku ni..aku teringat kata-kata kaw..kaw cakap kaw terima siapa je jodoh kaw..dah lme aku fikir,kalau ade due orang masuk meminang dan mengharap an kaw dan dieowang memang rase kaw jdoh dieowg cmne?sebab tu aku berlumba-lumba pikat aty kaw,mak kaw dan apa yang kne mngene ngn kaw..walaupun hrapan ku tipis dan sekiranya kaw bukan milikku(na buad cmne ketentuan Ilahi)ak harap kaw jangan lupekan aku ..anggap la aku sebagai BFF kaw..salam sayang beserta madu i love you..sayang (ta rasmi agi) ak na kaw tahu yg aku suke,syg,rindu,cinta(terlebih sikit) dan aku nak thu yangggggggggggggggg AIR YANG AKU HANTAR ARY TU MEMANG AIR KGEMARAN KAW KEW ? ? ? ? :)

MINTA MAAF SEBAB PERMULAAN POST TOPIK PASAL KEAGAMAAN TAPI LAST PASAL PERCINTAAN TERUS..SESUNGGUHNYA AKU HANYA MANUSIA YANG TAK TERLEPAS UNTUK BERASA DICINTAI,MENYINTAI,DISAYANGI DAN MENYAYANGI...

Sunday, 29 January 2012

you raise me up

When I am down and, oh, my soul's so weary,
When troubles come and my heart burdened be,
Then I am still and wait here in the silence
Until you come and sit awhile with me.

You raise me up, so I can stand on mountains,
You raise me up, to walk on stormy seas.
I am strong when I am on your shoulders;
You raise me up to more than I can be.

You raise me up, so I can stand on mountains,
You raise me up, to walk on stormy seas.
I am strong when I am on your shoulders;
You raise me up to more than I can be.

You raise me up, so I can stand on mountains,
You raise me up, to walk on stormy seas.
I am strong when I am on your shoulders;
You raise me up to more than I can be.

You raise me up, so I can stand on mountains,
You raise me up, to walk on stormy seas.
I am strong when I am on your shoulders;
You raise me up to more than I can be.

You raise me up to more than I can be.

oh "S"
malam ku tidur tak lena
teringatkan dirimu
ku rindu saat bersamamu
sukarnya untuk kumelupakanmu
dahulu engkau kawan baik ku
tapi kini gadis dihatiku
adakah ini sebuah cinta sejati
jikalau engkau tak terima
tidak mengapa aku ta kisah
asalkan engkau tidak meninggalkan diriku

tak kusangka
tak kuduga
percintaan yg dtg melanda

telah kucuba
melupakan
namun hatiku jatuh cinta
weyh ta thu na update ape.. i love you weyh